twitter
    Or view on the sidebar for updates

Hari Pertama Berpuasa



Salam Ramadan,

Untuk bulan yang penuh dengan keberkatan ini, aku rasa belum terlambat untuk aku mengucapkan kepada korang semua, "Syahru Ramadhan". Semuga di bulan yang serba-serbi dimuliakan oleh Allah SWT ini kita mengambil peluang untuk berusaha memperbaiki diri kita supaya menjadi bukan sahaja hamba yang dirahmati malah menjadi orang yang disenangi oleh masyarakat di sekeliling kita.

Hari ni tak banyak aktiviti yang aku buat. Hari pertama berpuasa, otak masih terpinga-pinga untuk mengadjust minda dan jasad bahawa hari ini adalah bulan puasa dan banyak perkara yang kita tak boleh buat untuk menjaga mutu puasa kita. Ah! Aku ni cuma pandai berkata-kata. Aku rasa puasa aku untuk hari yang pertama ni dah tercalar! Sebabnya, aku bantai tidur hampir separuh hari berpuasa. Bukan tidur kat rumah, tapi tidur kat opis ... atas sofa empuk. Itupun aku dikejutkan oleh En. Izham, boss aku sebab dia dah nak balik. Boss yang paling sporting dalam dunia. Moga Allah memberkati dia sekeluarga.

==================

Sebelum balik ke rumah, aku singgah kat Pasar Keramat. Tengok orang sedang rancak berjualan juadah berbuka puasa. Pusing punya pusing, tak ada satu pun yang berjaya menarik selera makan aku. Mungkin sebab terlalu ramai orang, aku jadi pening. Selepas ambik beberapa gambar kat situ aku pun angkat kaki menuju ke destinasi seterusnya. Bazar Ramadan yang berhampiran dengan rumah aku.
==================

Haaa ... ni lah dia wajah Kak Faridah. Peniaga makanan yang aku kenal sejak sekian lamanya. Tiap-tiap bulan Ramadan dia akan berniaga kat Bazar Ramadan berhampiran rumah aku. Masakan dia memang terampil. Kakak ni ada keturunan mamak sikit, so dia punya masakan memang hot and spicy sesuai dengan tekak aku. Dia punya masakan kegemaran aku adalah Pecal dan Rendang Kerang . Tapi ari ni kedua-dua masakan tu tak ada, dia cakap minggu depan baru buat. Erghh! Kempunan aku, tapi tak apa. Minggu depan aku akan usha lagi.

Jam kat tangan aku menunjukkan sudah hampir waktu untuk berbuka. Kena balik cepat sebab nanti mak aku bising lambat sangat. Selamat berpuasa dan berbuka puasa.
Wassalam.

0 ulasan: