twitter
    Or view on the sidebar for updates

Tasmeem - Bahagian 1


Page of a 13th century Qur’an, showing Sura 33: 73

Ketika mula-mula belajar tentang seni reka grafik dahulu aku tidak terlalu didedahkan dengan kombinasi unsur-unsur Islamik atau Arabik dalam rekaan aku. Entah kenapa, ketika aku belajar dahulu aku tidak berminat langsung untuk mengetengahkan elemen-elemen tersebut. Mungkin disebabkan silibus pembelajaran waktu itu terlalu memfokas kepada hasil-hasil seni Barat. Kami diajar agar merujuk kepada zaman-zaman perkembangan sejarah seni klasik seperti Zaman Renaissance, Mannerisme , Baroque dan lain-lain.

Setelah melangkah ke alam pekerjaan, aku dapati rekaan-rekaan yang terlalu kebaratan atau terlalu moden tanpa menyelitkan unsur-unsur keMelayuan, keIslaman dan keArabikan kurang mendapat sambutan. Seni reka yang terlalu "ke sana" bukan sahaja sukar untuk difahami malah aku dapati kebanyakkan dari masyarakat kita akan berasa pelik setiap kali aku masukkan unsur-unsur berkenaan (unsur sejarah seni klasik barat) dalam rekaan aku. Mungkin disebabkan kebanyakkan dari client tempat aku berkerja, corak pemikiran mereka tidak menjangkau ke zaman sejarah klasik barat tersebut. Ini bukanlah satu masalah dan bukan pula sesuatu yang pelik sebab ini adalah gaya pemikiran masyarakat kita -- orang Melayu khususnya.

Memandangkan skop pekerjaan aku adalah lebih kepada "Publishing ", maka kebanyakkan dari kerja-kerja rekaan aku adalah lebih tertumpu kepada dua aspek penting iaitu rekaan kulit buku dan layout isikandung buku. Pada awal tahun ini, pihak syarikat aku telah berjaya memperolehi satu lagi pelanggan baru, sebuah syarikat penerbitan buku yang mana kesemua buku terbitan syarikat berkenaan adalah berunsurkan buku-buku agama.

Pada awalnya, aku berhadapan dengan kesulitan untuk mendapatkan bahan-bahan yang diperlukan dalam rekaan. Manuskrip digital atau softcopy yang aku perolehi dari mereka mempunyai berpuluh-puluh petikan ayat Al-Qur'an dan Hadith. Masalah besar aku adalah bagaimana untuk menyusun semula petikan ayat-ayat berkenaan yang dalam bahasa dan tulisan Arab supaya ianya menjadi lebih menarik dan berbeza dari buku-buku agama terbitan syarikat lain.

Nasib baik sekarang ini zaman teknologi. Semua maklumat boleh kita perolehi di hujung jari sahaja. Apa yang penting kita perlu tahu keyword dalam setiap pencarian kita. Tidak perlu lagi berbelanja lebih untuk membeli buku-buku rujukan. Jimat sungguh!!

Pencarian melalui internet telah memperkenalkan aku dengan satu perisian yang dikenali sebagai Tasmeem. Ianya adalah merupakan perisian tambahan kepada perisian induknya, Adobe Indesign Middle Eastern Version. Perisian berkenaan dibangunkan oleh WinSoft, sebuah syarikat perisian Perancis. Apa yang menarik tentang perisian ini adalah ianya direkacipta dan dibangunkan oleh orang bukan Islam tetapi mempunyai minat dan keasyikan dalam seni tulisan atau seni kaligrafi Arab.

Dengan menggunakan perisian ini, aku mampu menyusun dan memilih pelbagai variasi teknik kaligrafi Arab mengikut citarasa yang aku kehendaki. Amat menakjubkan, hasilnya setiap petikan ayat Al-Qur'an mampu disusun dengan mudah seolah-olah ianya dilakukan oleh kaligrafer pakar. Perhatikan imej di bawah dan perbandingannya:

Untuk makluman, aturhuruf di atas adalah menggunakan typeface Arabic konvensional. Jenis huruf atau susunan yang biasa kita lihat dalam buku-buku agama yang sedia ada.
 Petikan ayat yang sama tetapi menggunakan perisian khas, Tasmeem. Susunan ayat lebih menarik dengan variasi kaligrafi yang tampak lebih professional dan asli.

Bersambung .....

Reblog this post [with Zemanta]

0 ulasan: