twitter
    Or view on the sidebar for updates

Tasmeem - Bahagian 2

"Typeset" atau aturhuruf adalah merupakan istilah yang digunakan apabila kita melakukan kerja-kerja penyusunan ayat atau perkataan dalam menghasilkan sesebuah naskah sama ada ianya dalam bentuk buku, majalah, akhbar dan seumpamanya. Menyusun huruf atau perkataan yang mengandungi tulisan Arabik memerlukan perisian khas agar layout yang hendak kita hasilkan memberi impak yang berkesan kepada pembaca.

Untuk catatan kali ini, aku akan cuba berikan beberapa lagi contoh variasi kaligrafi tulisan Arab menggunakan perisian Tasmeem. Sebelum tu, ingin aku tegaskan di sini bahawa aku ni bukanlah pandai sangat dalam penulisan dan kaligrafi Arab. Aku cuma tulis dan terangkan apa yang aku tahu dan faham, walaupun sedikit tapi apa yang penting, aku nak kongsi sedikit ilmu yang tuhan hadiahkan kepada aku.

Oleh yang demikian, aku mohon diperbetulkan sekiranya terdapat kesilapan atau kesalahan dalam artikel aku ni agar sama-sama dapat kita memperluaskan lagi ilmu Allah ini.

FONT dan HURUF

Terdapat beberapa font yang digunakan apabila ianya melibatkan penyusunan petikan ayat Al-Qur'an atau Hadith. Aku biasanya menggunakan 4 jenis font: Scheherazade, Lateef, Naskh dan Emiri. Font Scheherazade dan Lateef boleh diperolehi secara percuma (klik di sini) manakala Naskh dan Emiri hanya boleh digunakan sekiranya anda mempunyai perisian Tasmeem.

Scheherazade dan Lateef digunakan untuk menyusun atur perkataan yang menggunakan huruf Jawi. Ini adalah kerana kedua-dua huruf berkenaan mengandungi huruf-huruf tambahan dalam sistem ejaan Jawi. Perhatikan kombinasi dua font yang aku gunakan dibawah ini. Petikan Surah Al-Ikhlas berserta dengan terjemahannya:


Font Naskh digunakan untuk petikan Surah Al-Ikhlas manakala Scheherazade pula digunakan untuk terjemahan ayat. (Klik imej berkenaan untuk paparan lebih besar).

Contoh di atas pula adalah paparan petikan surah yang sama tetapi menggunakan jenis font konvensional atau jenis font yang biasa digunakan dalam mana-mana buku agama lain. Terjemahan pula aku gunakan font Lateef, ianya agak tebal atau bold. (Klik imej berkenaan untuk paparan lebih besar). 

VARIASI KALIGRAFI



Yang sebenarnya terdapat 14 variasi kaligrafi dalam nama Muhammad. Untuk variasi ini, penekanan diberi pada cantuman huruf Meem.

Untuk mendapatkan variasi kaligrafi perkataan yang cantik dan menarik, font Naskh merupakan pilihan yang terbaik. Ini adalah kerana teknik kaligrafi dapat digunakan dengan lebih meluas apabila menggunakan font berkenaan. Bagi memudahkan, aku paparkan contoh variasi kaligrafi yang terdapat pada nama seseorang. Di sini aku pilih beberapa nama sebagai contoh.




Ini pula adalah dua variasi kaligrafi yang terdapat dalam nama Rosli Saffar. Penekanan diberi kepada cantuman huruf Ya dan Ra.

 Tiga variasi kaligrafi yang terdapat dalam nama Rosmah Saffar. Penekanan cantuman huruf pula adalah pada huruf Ra, Sin dan Meem.

 Contoh variasi yang terdapat pada nama aku, Zainal Saffar. Penekanan diberikan kepada huruf Zai, Nun dan Ra.

Bersambung ......



Reblog this post [with Zemanta]

0 ulasan: