twitter
    Or view on the sidebar for updates

Britain Lebih Mesra Islam Dari Malaysia?

Apa yang perlu kita fahami berhubung dengan  rusuhan perkauman yang melibatkan pemuda-pemuda beragama Islam di Bradford, Oldham dan Burnley baru-baru ini, kononnya ia sandiwara Barat untuk menutup kelemahan di dalam rumah sendiri. Sebelum ada yang mencanang dan membuat tuduhan melulu, perlulah kita kaji latar belakang kejadian rusuhan itu, iaitu:
1.
Rusuhan-rusuhan itu diapi-apikan oleh sebuah kumpulan fasis berfahaman perkauman iaitu British National Party (Parti Kebangsaan Britain, ironisnya nama parti tersebut bila dikenang sebuah parti terkemuka di tanahair iaitu Parti Kebangsaan Melayu Bersatu)

BNP - parti serpihan gabungan kumpulan perkauman sayap kanan ekstrem yang diberi nama National Front (Barisan Nasional, ironis sungguh apabila dibandingkan dengan gabungan parti bercorak perkauman yang memerintah tanahair!) - telah lama menuntut agar semua orang 'berwarna' (bukan keturunan Eropah) dihalau keluar dari Britain.

Mereka berkempen secara senyap-senyap dari satu bandar ke satu bandar meniupkan semangat bencikan orang Asia.

2.
Tindakan reaksi pemuda-pemuda berbangsa Asia yang melampaui batas menyebabkan kempen perkauman itu meletus menjadi perbalahan kaum. Lebih teruk lagi, kebanyakan mereka sebenarnya berasal dari bandar lain dan datang ke bandar-bandar itu untuk membuat kacau, sedangkan pemimpin masyarakat tempatan mengutuk hebat tindakan melampau mereka.

3.
Pihak polis menjalankan tugas tanpa menunjukkan berat sebelah secara terang-terangan, walaupun hampir 95% anggota pasukan polis berbangsa Eropah. Jika dilihat jumlah yang ditahan, kedua-dua kumpulan pelampau - dari penyokong BNP dan golongan pemuda Asia - terpaksa bersoal jawab dengan polis di bawah tahanan!

Oleh kerana faktor-faktor ini, rusuhan itu tidak merebak ke kawasan yang mempunyai penduduk Asia yang besar seperti Birmingham atau Leicester.

Kita juga perlu menilai dan memahami kenapakah rusuhan-rusuhan yang berlaku secara sporadik ini tidak menjadi ancaman besar kepada keselamatan negara seperti di Malaysia. Di Malaysia contohnya, peristiwa hitam 13 Mei 1969 menjadi titik tolak yang mengubah lanskap Malaysia selama-lamanya, sedangkan tiga rusuhan berbau perkauman di Britain baru-baru ini tidak pula mempunyai kesan yang begitu mendalam kepada aspek ketenteraman awam.

Salah satu perbezaan utama kedua-dua senario ini adalah pendirian kerajaan. Kerajaan Parti Buruh di Britain mengambil tindakan pantas mengecam BNP dan anasir perkauman serta merancang pelbagai polisi yang lain untuk mempastikan peristiwa yang sama tidak berlaku.

Sebaliknya di Malaysia, tiket perkauman adalah nadi kerajaan pemerintah, kerana dasarnya yang berjuang selari dengan kehendak perkauman. Dalam erti kata lain, kerajaan BN seolah-olah kembar tidak seiras dengan BNP yang senantiasa bermain dengan api perkauman. Lihat sahaja ucapan pemimpin-pemimpin mereka:

Perdana Menteri menuduh kumpulan sivil masyarakat Cina atau Suqiu sebagai komunis, Datuk Ibrahim Ali mengumpul ahli UMNO dengan poster keris menghunus ke atas dilumuri darah dan yang terbaru Datuk Seri Lim Keng Yaik pula menuduh PAS sebagai komunis.

Maka tidak hairanlah, jika sesuatu kejadian berbau perkauman berlaku, rakyat gundah gelana dan dunia memandang dengan prihatin - disebabkan pandangan umum bahawa tidak ada jaminan kerajaan pemerintah bangun membanteras prejudis perkauman kerana itu juga merupakan sifat mereka!

Sebaliknya di Britain, pihak berkuasa cepat-cepat mengambil tindakan mengadakan satu 'blitzkrieg' media (atau 'gempur media') untuk menghapuskan salah anggap dan 'stereotype' kumpulan minoriti. Jika anda seorang ahli kumpulan minoriti di negara asing seperti penulis, inisiatif sedemikian rupa boleh juga memberikan keyakinan akan keprihatinan kerajaan.

Sumber : Suara Anum

Reblog this post [with Zemanta]

0 ulasan: