twitter
    Or view on the sidebar for updates

Senah

Hujan turun agak lebat di kawasan rumah aku. Pasti tuhan mendengar keluhan aku sebab pada sebelah malamnya cuaca panas betul.

Seperti biasa, aku bersiap-siap untuk pergi ke pejabat. Tiba-tiba aku terdengar jeritan kakak aku, "Naaaaaal! Senah dah mati! Dia terbaring kat luar tu!". Kelam-kabut aku dibuatnya.

Fikiran aku mula berserabut, macam tak percaya. Aku jengah ke luar. "Astaghfirullah!". Bergegas aku ke luar untuk menidakkan apa yang aku nampak tadi. Sayu rasanya apabila melihat tubuh Senah terkulai dan terbujur kaku kat tepi jalanraya di hadapan rumah aku. Baru semalam aku bermain-main dgn dia. Apalah agaknya yang menyebabkan Senah terbaring kaku di situ, motor atau kereta?
Gambar tengah, kesan tompokan darah. Gambar kanan, tempat mayat Senah ditemui.

Aku membelek-belek keadaan tubuh Senah. Darah keluar dari mulutnya. Nampak basah, mungkin disebabkan oleh air hujan. Aku perhatikan jalanraya pun masih nampak kesan lembab hujan. Sedih dan terkilan.

Aku dan keluarga aku bela dan jaga Senah sejak dia dilahirkan lagi. Telah ditakdirkan, dia dicipta tidak seperti makhluk yang lain. Senah cacat penglihatan, dia buta sejak kecil. Seperti baru semalam aku mandikan Senah, bersihkan kedua-dua belah matanya. Beri dia makan ubat sekiranya aku dapati Senah demam walaupun pada hakikatnya Senah hanyalah seekor kucing.

Walau hanya seekor kucing, kami telah menganggapnya sebahagian dari kami dan kehilangannya amat dirasai.

0 ulasan: