twitter
    Or view on the sidebar for updates

Blogger Muda

Writing.gif
Teringat lagi masa aku masih di alam persekolahan. Aku memang suka sangat membaca. Macam-macam bahan bacaan yang aku baca, dari komik hinggalah ke novel. Kalau aku membaca, aku sangat tekun, leka dan asyik -- walaupun tidak setekun dan seasyik aku membaca buku-buku pelajaran :)). Masa aku di sekolah menengah dulu, aku suka singgah kat mana-mana kedai mamak dan tumpang baca di situ. Dulu mana ada cukup duit untuk beli bahan bacaan sampingan.

Habis sekolah menengah, aku tak sambung belajar sebab dah tak minat dan lagipun keputusan peperiksaan tak berapa bagus. Mungkin sebab banyak sangat baca komik ... huaghh! Kebetulan, salah seorang abang aku ada perniagaan baju terpakai di Puduraya maka aku bekerja dengannya untuk beberapa lama.

Di Puduraya, kedai abang aku pulak berhadapan dengan "toko buku" -- gedung buku yang besar. Macam-macam bahan bacaan ada kat situ. Apa lagi, akupun berkenal-kenalan dengan jurujual kat situ sehinggalah mereka menjadi kamcing dengan aku. Dapatlah aku baca buku secara free. Untungnya!! Masa tu, aku rasa mewah giler dengan bahan bacaan.

Dari situlah aku bercita-cita nak jadi seorang penulis, setelah aku baca berpuluh-puluh novel dan di antara novelis kesukaan aku adalah Khatijah Hashim. Tapi, biasalah hangat-hangat tahi ayam. Aku mula merasakan menulis novel ni susah betul la. Nak kena pandai tata bahasa dan penguasaan bahasa Melayu yang tinggi kalau tak nanti orang akan gelakkan kita. Kalau setakat tulis benda yang senang-senang dan ringan-ringan tu bolehlah.

Macam nak memblog ni, kadang-kadang berjam-jam aku nak carik idea nak menulis. Aku teringin juga nak menulis sesuatu yang berilmiah tapi ... he he ... aku pun kurang ilmiah yang nak dikongsi dengan korang. Tengoklah, mungkin lama sikit nanti kalau aku dah ada banyak pengalaman dan pengamatan aku akan kongsi dengan korang semua. Itupun kalau dipanjangkan umur.

Beberapa hari yang lepas, aku surf internet dan aku terjumpa satu web site nih --- blogger. Dia punya blog ni lebih kepada politik. Haaaa ... politik pun aku suka ambik tau jugak tau. Dalam website dia ni macam-macam isu semasa yang dia ulas. Pandai sungguh. Mesti banyak bahan bacaan yang dia dah tela'ah. Aku suka betul melayari blog ni.

Untuk makluman, blogger tersebut tersangatlah mudanya -- jauh muda dari aku .. berpuluh-puluh batu jauhnya. Umur blogger ni baaaaaru 16 tahun!! Serious ni ... kalau korang tak percaya korang klik link ni -- Di Ambang Sore.

Itu jer lah yang aku nak kongsi cerita hari ni. Selamat berpuasa dan wassalam.

0 ulasan: