twitter
    Or view on the sidebar for updates

Tasmeem - Bahagian Akhir

Aku juga terlibat dalam projek penyusunan semula layout buku "Surah Yasin dan Tahlil", buku yang diterbitkan oleh syarikat tempat aku bekerja. Untuk makluman, idea untuk menyusun semula layout buku Yasin berkenaan timbul apabila pihak syarikat membeli perisian Tasmeem. Aku sangat tertarik dengan font Naskh yang disertakan dalam perisian ini.

NASKH

Kalau menurut sejarah, pada awalnya naskah Al-Quran ditulis dengan menggunakan jenis skript Kufi tetapi oleh kerana jenis tulisan ini agak sukar untuk dibaca maka ianya digantikan dengan skript Naskh dalam penulisan surah-surah Al-Quran. Ini adalah kerana jenis kaligrafi ini lebih kemas, seimbang dan mudah untuk dibaca. Ianya diperkembangkan pada abad yang ke 10 lalu diperhaluskan oleh Hamd Allah al-Amasi atau lebih dikenali dengan nama Seyh Hamdullah. Kehebatan variasi Naskh telahpun aku tunjukan dalam Bahagian 2.


EMIRI

Adalah merupakan font kedua yang disertakan dalam perisian Tasmeem. Ianya diilhamkan dari jenis skript yang digunakan dalam cetakan Al-Qur'an dari Cairo pada tahun 1924. Memandangkan jenis font ini adalah dalam kategori ringkas manakala variasinya tidak seperti Naskh maka ianya amat sesuai digunakan dalam penulisan Hadith atau Doa.

PROSES PENYUSUNAN

Dengan Tasmeem, proses penyusunan semula layout buku Surah Yasin tidaklah begitu sukar. Apa yang menjadi penghalang utama dalam proses ini adalah sumber untuk memperolehi Surah Yasin dalam bentuk softcopy. Aku telah menggunakan pelbagai aplikasi yang sedia ada di pasaran termasuklah Mushaf Madina keluaran Hraf. Perisian ini agak canggih tapi sayang, ianya hanya boleh diintegrasikan dengan perisian Microsoft Word, tidak dengan Tasmeem maka keupayaannya untuk menyusun layout mengikut citarasa designer amatlah terhad. Font yang digunakan pula tidak boleh diedit atau dalam erti kata yang lain statik.

Aku perlukan Surah Yasin dalam bentuk softcopy yang boleh dicopy dan dipastekan ke dalam Indesign lalu diubahsuai bentuk fizikal hurufnya menggunakan Tasmeem. Terlalu mahal dan tidak kos efektif pula sekiranya aku mengupah typesetter yang mahir dalam typesetting tulisan Arab. Seperti biasa, aku Google dalam internet dan terjumlah satu laman web yang menyediakan surah-surah Al-Qur'an yang lengkap dalam bentuk softcopy. Laman web yang bernama Quran Explorer ini menawarkan perkhidmatan secara percuma. Perlu bersabar apabila mengunjungi laman web berkenaan sebab ianya mengambil masa yang agak lama untuk memuatkan paparan.

Berikutnya, aku siarkan sebahagian dari hasil proses penyusunan semula layout buku Surah Yasin berserta terjemahannya dalam bahasa Melayu.

Di bawah ini pula adalah contoh doa Nisfu Syaaban yang terkandung dalam buku Surah Yasin tersebut. Klik Gambar untuk paparan lebih besar.
Klik di sini untuk muat turun dalam format PDF (high resolution file - 1.1 MB)

 
Ayat Seribu Dinar yang ditypeset menggunakan Tasmeem.
Klik di sini  / right click dan save images as untuk muat turun high resolution file dalam format Jpeg (2MB)
Sekian. Wassalam.



Reblog this post [with Zemanta]

1 ulasan:

wan berkata...

Terima kasih perkongsian tuan.sgt cantik design tuan.mohon jasa baik tuan share softcopy surah yasin complete.boleh jadikan amalan saya sambil2 rehat kt ofis ni.semoga tuan sentiasa beroleh pahala dgn perkongsian ni.

Emel saya veenenver@gmail.com